Підсумки роботи Державного агентства України з питань мистецтв та мистецької освіти за 2020 рік

І хоч за свої неповні півроку роботи ми встигли зробити небагато, проте нам вдалось налаштувати основні процеси діяльності відомства незважаючи на всі «карантинні обставини» 2020 року.

І розпочавши свою діяльність найпершою задачею, яку Держмистецтв поставило перед собою, стало налагодження комунікацій зі сферою, актуалізація роботи з мистецькими й освітніми закладами та підтримка молодих митців.

Зокрема, завдяки активній комунікації та приверненню уваги з боку профільних спільнот, у 2020 році майже вдвічі збільшилась кількість заявок на отримання щорічних грантів Президента України молодими діячами у галузі театрального, музичного, циркового, образотворчого мистецтва, молодими письменниками і майстрами народного мистецтва для створення та реалізації їх творчих проектів.

Також ми почали працювати над організацією конкурсів на мистецькі премії. Так, у 2020 році ми провели конкурси на здобуття премій імені М.Г. Дерегуса, Катерини Білокур, В.С. Косенка та А.Ф. Шекери.

Зокрема, під час проведення конкурсу на премію В.С. Косенка ми запропонували Комітету з присудження премії запровадити більш прозору критеріальну методику оцінювання, що підвищило ступінь довіри митців до вказаної премії. В результаті до Держмистецтв надійшла втричі більша кількість заявок на отримання вказаної премії, ніж в попередні періоди.

Ми дотримуємось думки, що важливо знайомитись із ситуацією не лише зі стін кабінету, а й в живому спілкуванні з тими, хто працює на місцях!

Тому, з метою знайомства з діяльністю мистецьких закладів й культурних осередків та з'ясування потреб і проблем, які вимагають нагального вирішення, команда Держмистецтв відвідала відповідні інституції не лише в Києві, а й в Одесі, Полтаві, Львові, Харкові, Рівному, Івано-Франківську, Дніпрі, Острозі, Решетилівці, Петриківці, Косові та на Черкащині.

Ми познайомились з майстрами народних художніх промислів - Петриківського розпису, Опішнянської та Косівської кераміки, Решетилівських килимарства та вишивки "білим по білому", а також - ліжникарства, писанкарства та різьбярства.

Проаналізували форми статистичної звітності закладів культури та запропонували їх оновлення у зв'язку з особливостями роботи в умовах карантину. Раніше онлайн-формат роботи закладів не був врахований у цих формах. А це на сьогодні чи не основний інструмент взаємодії з аудиторією.

Звісно ж, налагоджували комунікацію з міжнародними інституціями та професійними асоціаціями, серед яких British Council Ukraine, Goethe-Institut Ukraine, Österreichisches Kulturforum Kiew / Австрійський культурний форум у Києві, Французький інститут в Україні / Institut français d'Ukraine, Opera Europa та інші.

Тримаємо руку на пульсі реформи децентралізації і не допускаємо незаконного закриття бібліотек, клубів та мистецьких шкіл в регіонах. Ми щотижня отримуємо десятки подібних звернень!

Спільно з Міністерство культури та інформаційної політики України, ми почали працювати над осмисленням ролі та функціоналу наглядових рад національних закладів культури і мистецької освіти. Для цього ми провели консультативні зустрічі з Офіс реформ Кабінету Міністрів України , Kyiv-Mohyla Business School [kmbs] та Lviv Business School (LvBS).

Ми налагоджуємо соціальний діалог освіти і ринку праці. Розпочали з кіно, що особливо потребує висококласних фахівців; студенти – сучасних практичних знань, а виші – організаційної підтримки з боку індустрії. Вперше до оновлення змісту кіноосвіти залучили роботодавців, тепер плануємо поширення досвіду на інші спеціальності для креативних індустрій.

Разом з МКІП та Державний науково-методичний центр змісту культурно-мистецької освіти консультували профільні підкомісії науково-методичної комісії з культури і мистецтв з розробки стандартів фахової передвищої освіти. Очікуємо отримати перші результати вже навесні 2021 року.

У співпраці з МКІП забезпечили проведення 4-ох модулів першого етапу пілотного проекту з реалізації Концепції інклюзивної мистецької освіти: 17 мистецьких шкіл з 12 областей України отримали покрокову інформаційну підтримку з організації освітнього процесу для дітей з особливими освітніми потребами; наступний етап – поширення кращого досвіду шкіл, що провадять мистецьку інклюзію, у регіонах та мистецьких коледжах.

Також провели серію вебінарів для закладів мистецької освіти та представників медіа щодо грантових можливостей Український культурний фонд, які мають стати дієвими інструментами підтримки інноваційних педагогічних проектів у сфері мистецької освіти та сприяти появі змістовних і науково-критичних публікацій про мистецтво в медіа.

Хоч ще не так багато зроблено, як хотілося б, проте, незважаючи на карантинний рік, що став роком нашого становлення, ми з оптимізмом дивимось у майбутнє! Адже наша основна мета полягає у формуванні стійкої та комфортної екосистеми для розкриття творчого потенціалу митця, розвитку економічної діяльності у сфері культурних й креативних індустрій та наданні доступу українцям до якісного культурно-мистецького продукту.


Звіт про роботу Державного агентства з питань мистецтв та мистецької освіти за 2020 рік